Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken.
Het laatste ding!!!
Bibliotheek 2.0 (Library 2.0) is een term die gebruikt wordt om op een
andere manier bibliotheekdiensten aan te bieden aan de gebruikers.
Het komt er wel op neer dat de bibliotheken er over 5 of 10 jaar er
totaal anders uit zal zien dan de bibliotheek van vandaag en dat geldt
ook voor het werken in de bibliotheek.
Ik heb de filmjes gezien over hoe de toekomstige digitale bibliotheek
er uit komt te zien.
Ik vond het wel interessant. Een voorbeeld van een 11 jarige jongen
die op Hyves een widget zet met een lijst van zijn favoriete boeken
en hoe hij ze vond.
En een voorbeeld van een 59 jarige vrouw die de site van haar eigen
bibliotheek bekijkt en dat je dus in feite bijna alles thuis kunt doen.
Erg makkelijk!!
Toch denk ik dat er altijd wel mensen blijven die liever gewoon in de
bibliotheek willen komen om boeken te lenen en ook voor de
sociale contacten.
In de toekomst wordt een bibliotheek nog meer een ontmoetingsplaats
waar mensen terechtkunnen voor cultuur, debat en leren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten