EVALUATIE
De finish gehaald!!!
Ik moet eerlijk zeggen in het begin dacht ik van hoe kom ik hier
ooit doorheen. Maar hoe verder ik kwam, hoe leuker ik het begon te vinden.
Het ene ding boeide me meer dan het andere maar dat zal iedereen
wel hebben.
Ik ben dingen tegengekomen waar ik nog nooit van had gehoord.
Wat het leerprogramma met me gedaan heeft, ik ben veel
nieuwe dingen tegen gekomen en weer wat wijzer geworden.
Mijn favoriete dingen waren:
Flickr, You Tube, Google Maps e Library Thing.
Een eigen weblog maken vond ik ook erg leuk, had ik ook nog
nooit gedaan.
Voor de bibliotheek zie ik als mogelijkheden :
Google Docs, You Tube en Flickr.
23 DINGEN WAS VOOR MIJ EEN ZOEKTOCHT NAAR
ALLERLEI NIEUWE DINGEN MAAR EEN HEEL LEERZAAM
TRAJECT.
Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken.
Het laatste ding!!!
Bibliotheek 2.0 (Library 2.0) is een term die gebruikt wordt om op een
andere manier bibliotheekdiensten aan te bieden aan de gebruikers.
Het komt er wel op neer dat de bibliotheken er over 5 of 10 jaar er
totaal anders uit zal zien dan de bibliotheek van vandaag en dat geldt
ook voor het werken in de bibliotheek.
Ik heb de filmjes gezien over hoe de toekomstige digitale bibliotheek
er uit komt te zien.
Ik vond het wel interessant. Een voorbeeld van een 11 jarige jongen
die op Hyves een widget zet met een lijst van zijn favoriete boeken
en hoe hij ze vond.
En een voorbeeld van een 59 jarige vrouw die de site van haar eigen
bibliotheek bekijkt en dat je dus in feite bijna alles thuis kunt doen.
Erg makkelijk!!
Toch denk ik dat er altijd wel mensen blijven die liever gewoon in de
bibliotheek willen komen om boeken te lenen en ook voor de
sociale contacten.
In de toekomst wordt een bibliotheek nog meer een ontmoetingsplaats
waar mensen terechtkunnen voor cultuur, debat en leren.
Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi
Aquabrowser ken ik al, staat ook op onze website
in de uitgebreide catalogus.
De achtergrondinformatie heb ik doorgelezen.
Bij de catalogus van de Openbare Bibliotheek Amsterdam
gekeken en gebruik gemaakt van My Discoveries, daar heb
ik mij ingelogd met het cursusaccount van 23 dingen.
Ik heb gekeken naar de mogelijkheden en wat dingen opgezocht.
Dit is een foto van de Openbare Bibliotheek Amsterdam.
Worldcat is dus 's werelds grootste netwerk van bibliotheken
inhoud en diensten.
Ook op Worldcat gekeken en daar wat dingen opgezocht.
Ik vind dit een leuke site.
Op naar ding 22!!!
Muziek online beluisteren.
Op de website van last.fm heb je als gebruiker een eigen pagina
waar je kunt zien welke liedjes je hebt geluisterd.
Op basis hiervan wordt je muzikale voorkeur vastgelegd.
Dan krijg je ook via de site te zien welke concerten er
binnenkort bij je in de buurt zijn van artiesten die jij leuk vind.
Op deze website kun je muziek afspelen maar dat is beperkt.
Je kunt een abonnement nemen van 3 euro per maand.
Heb ook een tijdje muziek geluisterd op deze site.
Toen heb ik me ingelogd op de muzieksite Grooveshark
en daar ook naar muziek geluisterd en de site doorgesnuffeld.
Sociale netwerken.
Ik heb de achtergrondinformatie doorgelezen en het filmpje
bekeken.
Ik heb me wel aangemeld bij Facebook dat had ik een paar weken
geleden al gedaan maar ik heb er verder nog niets meegedaan.
Dat komt nog wel als ik wat meer tijd heb ,want als je eenmaal
op zo'n netwerk zit dan vliegt de tijd voorbij.
Ook Schoolbank is leuk als je evt. je vroegere klasgenoten
zoekt, darr wil ik mij ook nog aanmelden.
Het netwerk Bibliotheek 20 ning kan misschien een rol spelen
voor bibliotheken. Staat veel nieuws op van bibliotheken.
Op naar ding 20!!
Library Thing
Library Thing is een website voor catalogiseren en een sociaal netwerk
voor boekenliefhebbers.
Alles goed doorgekeken op de nederlandse versie van Library Thing.
Heb het account 23 dingen gebruikt. Heb toen boeken toegevoegd
en dan zie je ze staan als je mijn boeken aanklikt met de datum
1 februari. Heb 6 boeken toegevoegd. Kon toen niet verder omdat het
gratis lidmaatschap is beperkt tot 200 boeken.
Verder de achtergrondinformatie doorgekeken en gelezen en het
filmpje van Wim de Bie bekeken.
Ook op Dizzie.nl gekeken.
Aangemeld met het account 23 dingen.
Heb van alles bekeken een heel leuk sociaal netwerk. Ook de
nieuwste boeken die binnenkort verkrijgbaar zijn kun je er op zien.
Echt heel leuk!!
Mobiel Internet
Ik heb alles doorgelezen over het mobiele internet en de smartphones
en de filmpjes bekeken.
Ik ben zelf niet in het bezit van een smartphone dus kan ik ook geen apps
uitproberen. En in mijn naaste omgeving heb ik het niet gevraagd.
Eerst maar eens meer mijn gewone mobiel gebruiken.
Misschien dat ik in de toekomst een smartphone koop.
Het is natuurlijk wel makkelijk om (als je het nodig hebt) direct iets
te kunnen opzoeken op internet als je ergens bent en je moet iets weten
En voor de bibliotheek zou ik het zo niet weten.
Nu op naar ding 18!!